שיקום פה מלא

שיקום פה מלא הוא אחד הטיפולים הנרחבים ביותר המבוצעים באופן שוטף במרפאת השיניים. מטרתו היא בניה מחדש של כל שיני המטופל, תוך שחזור תפקוד הלעיסה התקין, בריאות החניכיים, הפונטיקה הנכונה וכמובן האסתטיקה הדנטלית של המטופל.

שיקום פה מלא מורכב בדרך-כלל מסדרת טיפולים ממגוון תחומי רפואת השיניים, לעיתים תוך עירוב מומחים בתחומים השונים, כאשר הרופא המשקם הוא "המנצח על התזמורת" וקובע את תכנית הטיפול הכוללת תוך התייעצות עם המומחים השונים וכמובן בשיתוף המטופל.

בשל מורכבות הטיפול, הכולל לא רק את השיניים אלא לעיתים גם את עצמות הלסת והמפרקים – הגישה לכל מקרה היא מאד אינדיווידואלית ודורשת תכנון מדוייק ופרטני של כלל שלבי הטיפול. לעתים שיקום הפה יכול לכלול גם יישור שיניים ו/או השתלת עצם לצורך התקנת שתלים דנטליים.

מהי מטרת שיקום הפה המלא?

להבדיל מהדעה הרווחת בקרב המטופלים, אשר לא נחשפו לשיקום מסוג זה בפועל, "להוציא הכל ולשים חדש" אינה גישה ישימה ברבים מהמקרים האלה.

מערכת הלעיסה הינה מערכת מסובכת ורגישה לשינויים, בין אם זה ברמת המיקרו – מיקום שולי החניכיים וגבול העצם סביב השיניים, לבין אם ברמת המאקרו – היחסים בין הלסתות והמנשך וההשפעה שלהם על תפקוד הלעיסה ובריאות מפרק הלסת. ביצוע שיקום פה מלא מוצלח מאפשר החזרה של התפקוד התקין של המערכת על כל חלקיה.

טיפול בכלל חלקי המערכת נדרש במקרים בהם קיימת פגיעה נרחבת ומתקדמת בחלל הפה – מקרים כגון חבלות נרחבות (תאונות, פציעות עבודה), הרס שיניים נרחב שנגרם מהזנחה / מחלות תורשתיות / טיפול תרופתי, הרס שיניים ואיבוד מרווח בין-לסתי עקב שחיקה מתקדמת (חריקת שיניים, שחיקה חומצית), כשלון טיפולים קודמים וכו'.

מה כולל שיקום פה מלא?

כל מקרה שדורש שיקום פה מלא הוא מקרה ייחודי, הדורש התייחסות פרטנית לכלל הגורמים המעורבים. עם זאת – ישנם מספר עקרונות אשר עומדים בבסיס הגישה לשיקומים נרחבים כאלו:

  • מציאת הגורם – ביצוע טיפול נרחב ללא התייחסות למקור ההרס אינו מאפשר השגת תוצאה רצויה והמשך התחזוקה שלה לאורך זמן. לכן, בשלב הראשון מבוצעים בדיקה נרחבת ותשאול המטופל למציאת הגורמים הבעיתיים – ביניהם נטייה תורשתית לבעיות חניכיים, חוסר הקפדה על הגיינה אוראלית טובה, תזונה לקויה, חריקת שיניים, שימוש בחומרים השוחקים את השיניים, מחלות רקע ושימוש בתרופות שונות.
  • הכנה ראשונית – בכל מקרי שיקום פה מלא, גם במקרים בהם מבוצע שיקום ע"ג שתלים של שתי הלסתות, ההכנה הראשונית של השיניים והחניכיים (שיפור הגיינה אוראלית, סילוק גורמי זיהום ברקמה הרכה וכו') מאפשרת המשך שיקום מוצלח ומשמשת כשלב הערכה נוסף למצב הדנטלי. שלב זה יכול לכלול גם ביצוע יישור שיניים כהכנה לביצוע הכתרים\גשרים\שתלים ואף כהכנה לביצוע ניתוח אורטוגנאטי לשינוי היחס בין הלסתות.
  • תכנון וביצוע השיקום – קיימות גישות רבות לביצוע שיקומי פה מלא, מהשמרניות ביותר (יישור שיניים, שמירה מקסימלית על המשנן הטבעי, ביצוע טיפולי שורש וכתרים / גשרים בכל הפה) ועד השמרניות פחות (תיעדוף ביצוע שיקומים הנסמכים על שתלים, גם במקרים בהם ניתן היה "להלחם" על חלק מהשיניים). אך בכל אחד מהמקרים ישנם 5 עקרונות שעומדים בבסיס תכנון השיקום: תפקוד לעיסה, בריאות מפרק הלסת, פונטיקה, אסתטיקה ואפשרות לתחזוקה.

תפקוד לעיסה, כשמו הוא – יצירת מנגון לעיסה יעיל ואנטומי, המדמה משנן טבעי בריא. 

בריאות מפרק הלסת מושפעת מאד על ידי הסגר הנוצר בסוף השיקום – סגר שאינו תקין ואנטומי עלול לגרום לבעיות במפרקים – עומס יתר, כאבים, קליקים, פגיעה בשרירי הלעיסה ואף (לפי אסכולות מסוימות) עלול להתבטא בפגיעה ביצבה של כלל הגוף.

פונטיקה – הגייה נכונה – מושפעת רבות מהשיניים והלשון. פגיעה באחד מהגורמים (עמדה לא טובה של השיניים, מרווחים, חדירה למרחב הלשון התקין) מתבטאת במקרים רבים בפגיעה משמעותית בהגייה של צלילים שונים.

אסתטיקת הפנים משחקת תפקיד חשוב מאד גם בתחושה הכללית של המטופל, בבטחון העצמי שלו וכן בגיל הנתפס של המטופל. כמות חשיפת השיניים הקדמיות בדיבור\חיוך, התמיכה שהמשנן נותן ללחיים\שפתיים, צורת השיניים וצבעם כל אלה משחקים תפקיד חשוב מאד ביצירת מראה טבעי ונעים לעין, המתאים לצורת פני המטופל ולדרישותיו.

וכמובן, שיקום פה מלא מוצלח חייב לאפשר תחזוקה שוטפת הן ע"י המטופל והן ע"י הרופא או השיננית, ובכך משפר את אורך חיי השיקום ודוחה ואף מבטלאת הצורך בביצוע טיפולים חוזרים.

למה אני יכול לצפות מהטיפול?

אם יש לך צורך בשיקום פה מלא, עליך להתכונן לסדרת טיפולים משמעותית, הדורשת הקפדה ושיתוף פעולה מלא.

הטיפולים עצמם יכללו בסבירות גבוהה טיפולים כגון עקירות, ביצוע טיפולי שורש וכתרים או גשרים על רוב או כל השיניים בפה, ביצוע ציפויים, החלפת שחזורים (סתימות) ישנים, ביצוע פרוצדורות כירורגיות (הרמת סינוס, השתלת עצם), ביצוע שתלים דנטליים, ולעתים יידרש גם יישור שיניים מכין.

בנוסף, עקב השינוי המשמעותי שמבוצע בחלל הפה (לעיתים יש צורך בשינוי צורת הפנים או עמדת הלסתות) קיימת תקופת הסתגלות במהלכה יבוצע שימוש בשיקום זמני ככלי ליצירת מצב איזון חדש בין כלל גורמי מערכת הלעיסה ולצורך התרגלות הגוף למצב הסופי החדש.

במרכז הישראלי להשתלות שיניים ברומניה נוכל לתכנן את הטיפול הנרחב כך שיתבצע ביום אחד או בתוך מספר ימים, תחת הרדמה כללית.

טיפול שיניים נגיש באיכות עילית. צרו קשר לפרטים: